Göteborg fylls med kaffe

Det största som hänt kaffebranschen sedan någon uppfann konceptet fika. Så beskrivs Svenska kaffeveckan, som anordnas 4-7 maj i Göteborg. Vi har pratat med arrangören,  Steven Moloney.

Varför en kaffevecka?

– Jag har själv varit en del av den svenska kaffebranschen sedan jag flyttade till Sverige 2012, men efter att ha startat baristatävlingen The Barista League 2015 har jag framför allt jobbat utomlands. Nu kände jag att det var dags för ett event på hemmaplan.

Jag pratade med flera rostare och professionella baristor som alla sade samma sak: det händer inte så mycket inom den svenska kaffescenen. Vi har fler rostare än någonsin, fler som dricker specialkaffe och fler som jobbar i branschen, men på grund av pandemin har få av oss haft möjlighet att träffas de senaste åren.

Min roll under Kaffeveckan är att vara spindeln i nätet, den som ser till att branschen kan samlas under en vecka för att fira och marknadsföra den svenska specialkaffescenen.

Jag gillar inte stora mässor, så jag bestämde mig för att skapa det här konceptet, där det kommer att vara olika programpunkter och evenemang som arrangeras på olika platser i Göteborg under fyra dagar. De kommer att rikta sig till olika målgrupper och ha olika teman. Fokus ligger på kaffedrickaren, men detta blir också en chans för oss i branschen att äntligen ses.

Berätta lite om programmet – vad kommer att hända?

– Bland det som redan är klart finns en minifestival med föreläsningar, workshops och popup-kaféer, det blir en latte art throwdown, en spårvagnstur, en stor avslutningsfest, flera kaffeprovningar, en tävling för hemmarostare och så barista-SM. Men det kommer att tillkomma många fler programpunkter.

Varför Göteborg?

– Jag är baserad i Göteborg, så det ska bli kul att göra något på hemmaplan. Men Göteborg är även en enorm kaffestad, vi har så många fantastiska rostare, kaffebarer, maskiner och baristor. Jag ser verkligen fram emot att välkomna folk till västkusten.

Vem ska komma på Kaffeveckan?

– Alla som dricker kaffe. Kaffeälskare, kaffenördar och alla som vill lära sig mer om kaffe. Men det kommer även att vara en del event som är mer nischade för branschen. Målet är dock att få svenskarna att dricka mer högkvalitativt kaffe.

Vad ser du själv mest fram emot?

– Framför allt att samla alla människor på en och samma plats. Men också de olika programpunkterna runt om i stan. Folk har verkligen kommit med superintressanta och kreativa idéer. Personligen är jag mest nöjd med att ha skapat ett event på en spårvagn, det var en av mina önskningar.

Senaste numret